75 min
0.0 zł
Dostęp do kursu po zalogowaniu
„Wprowadzenie do ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich” to kurs stworzony w szczególności dla osób odpowiadających za ewaluację jakości kształcenia w szkole doktorskiej. Przedstawiony materiał pozwala zrozumieć ideę procesu ewaluacji, zwraca uwagę na jej najważniejsze aspekty oraz przytacza najważniejsze wytyczne w kontekście formalnym. Realizacja tego kursu sprawi, iż będą Państwo czuli się pewnie na każdym etapie ewaluacji szkoły doktorskiej, jednocześnie postrzegając ją jako szansę na rozwój, a nie zagrożenie.
Kurs jest bezpłatny dla użytkowników, którzy zapiszą się do newslettera.
Ekspert z zakresu prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Autor publikacji naukowych, prowadzący szkolenia w szczególności z obszaru procedur awansowych, spraw doktoranckich, spraw studenckich, systemu świadczeń dla studentów. Rzecznik Praw Doktoranta Krajowej Reprezentacji Doktorantów. Odbył aplikację radcowską w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Toruniu i uzyskał tytuł radcy prawnego. Od początku studiów zaangażowany w działalność na rzecz społeczności akademickiej. W przeszłości aktywnie działał w samorządzie studenckim UMK oraz reprezentował studentów w organach kolegialnych uczelni. Był również m.in.: członkiem Rady Studentów Parlamentu Studentów RP, Przewodniczącym Forum Uniwersytetów Polskich oraz ekspertem PKA ds. studenckich. Interesuje się prawem sportowym. Ukończył FIFA/CIES Programme in Sports Management.
Kurs „Wprowadzenie do ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich” stanowi wstęp do przedmiotowej tematyki ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich. Pozwala on na zapoznanie z ogólnymi przepisami dotyczącymi procedury w oparciu o szczegółowe kryteria uwzględniane podczas ewaluacji. Przedmiotem rozważań kursu są także wytyczne służące przygotowaniu raportu samooceny. Zaprezentowany materiał został opracowany na podstawie przepisów Ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 27 września 2021 roku w sprawie ewaluacji jakości kształcenia w szkole doktorskiej, uzasadnień do tych aktów, wytycznych do przygotowania raportu samooceny, a także doświadczenia autorów. W pierwszej części kursu zostały zaprezentowane ogólne prawne założenia dotyczące ewaluacji szkół doktorskich odnoszące się do ramowych zasad, założeń oraz podmiotu i osób uprawnionych do dokonywania tej procedury. Poruszane kwestie obejmują także prawa wynikające z prawa powszechnie obowiązującego oraz potencjalne konsekwencje, które mogą spotkać podmiot prowadzący szkołę doktorską Druga i zarazem główna część kursu jest poświęcona omówieniu kryteriów, które są uwzględniane przy dokonywaniu ewaluacji. Główne kryteria odnoszą się do adekwatności programu kształcenia oraz indywidualnych planów badawczych do efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK oraz ich realizacji, sposobu weryfikacji efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK, kwalifikacji nauczycieli akademickich lub pracowników naukowych prowadzących kształcenie w szkole doktorskiej, jakości procesu rekrutacji, jakości opieki naukowej lub artystycznej i wsparcia w prowadzeniu działalności naukowej, rzetelności przeprowadzania oceny śródokresowej, umiędzynarodowienia oraz skuteczności kształcenia doktorantów. Przedstawiony materiał został opracowany w odniesieniu zarówno do przedstawionych kryteriów głównych, jak i kryteriów szczegółowych, co pozwala na szerokie scharakteryzowanie wytycznych uwzględnianych w ocenie ewaluacyjnej poszczególnych składowych. Dzięki zapoznaniu się z tą częścią kursu będą Państwo w stanie w prawidłowy sposób odnieść się do poszczególnych kryteriów w raporcie samooceny oraz możliwe będzie zwrócenie większej Państwa uwagi na, istotne z perspektywy ewaluacji, filary jakości kształcenia w trakcie działalności szkoły doktorskiej. W ostatniej części kursu przedstawiony jest sposób przeprowadzenia ewaluacji oraz wytyczne niezbędne do prawidłowego przygotowania kompletnego raportu samooceny. Materiał ten pozwoli Państwu na przejście przez formalną stronę procesu ewaluacji szkoły doktorskiej, począwszy od prawidłowej, terminowej i kompletnej korespondencji dokumentów po spójną i bezproblemową współpracę z zespołem oceniającym w trakcie wizytacji. Jednocześnie na tym etapie zostały sformułowane ogólne wskazówki umożliwiające spójne ułożenie raportu samooceny. Na sam koniec otrzymają Państwo kilka wniosków podsumowujących zaprezentowaną treść przy jednoczesnym przypomnieniu najważniejszych elementów procesu ewaluacji szkoły doktorskiej.